About Me

My photo
diputrikan :Rabu 10 Rabi'ulAkhir 1392/ astrologers Sign :Gemini/ Lunar sign:Rat/ Life bless : God + family / Fave things : free oksigen ( alhamdulillah)/ Fave words : smile/ Personal reminder 1: dont give promises that u can't keep/Personal reminder 2: when you know you're able to erase your mistake that you going to do , you will tend not to think of what your going to do at the first place..ceh !!/ important self-reminder : masalah,kembali pada Allah.

Monday, February 21, 2011

masuk dapur

Demi tuntutan rasa tanggungjawabnya , saya , kak Jun/Kak Nana kamu membukak / mengopak  pintu dapur nya untuk sessi mesra periuk kuali pada sessi ini .. dengan itu , undilah saya !!

Puas dok memikirkan macam mana lah cara nak terangkan cara masak juadah  ini , pada konsep yang mudah dan ringan kepala tika menerimanya , jadi , untuk Deq Ros , maka-nya kali ini akak persis bukak entri bergambar ini hanyaaaaa untok kamu sihh... ini permintaan resepi sop cendawn yang berjaya di pot- (belly)-luck-kan berame-rame di kantor kamu lewat itu hari kan ? apa pun , lempeng + sambal tumis udang mu berjaya akak lesapkan dalam tempoh kurang leme-beles-menet .
lebih dan kurangnya , sup cendawan itu rope ini lah kan ?










Langkah pertama : bangun pagi jam 4.30pagi untuk masak sup ini , bangun lewat dari itu pun tak ada masalah , jika opis tu  bersebelahan dengan pagar rumah .. nak lagi lewat ? pun boleh , bawa je lah alat pemutar pembuka tin dan 3-4 tin sup cendwan segera dalam tin ... yang penting tak lari konsep , sup tetap sup !

sebenor-benornya masak sup ni kejap je , yang buat terhegeh-hegeh lambat tu sebab biji mata kelat nak buka pagi-pagi buta.. 

bahan utamanya : cendawan pastinya , yang selalu di pakai guna ialah cendawan butang , nama je butang , tapi saiz dia lebih kurang macam penumbuk akak jugak .cendawan ini ada 2 rope kaler dia, putih dan hitam ( tak lah hitam mana - kulit dia gelap kelabu dan rege di lebih mahal ..yang mahal tu tok sah beli ! , kita buat resepi stail bajet ekonomi-handalan je )
gebu-gebu dan montok-montok pun lebih kurang macam tapak tangan akak gak , kalau dapat yang lebih gebu ala-ala muka aka ni hah , lagi berbahagia rasanya ..
bersihkan apa yang patut , ada gunakan tap water ( air paip ) , kalau nak pakai air mineral pun boleh , apa-apa air mutlak pun boleh , asalkan tak hilang akal gunakan air bateri , akak main lap gunakan tuala basah je ....akak tak koser pukul 4.30pagi tu  nak kecut-kecut jari main air ..
antara bahan lainnya ialah , mentega , stok ayam - akak pakai instant je - tak de nya akak nak mereneh ayam pepagi amat ini -, krim (cecair ) pekat - tak ada dalam bentuk cecair , dalam jenis tepu cream pun boleh , akak jumpa cream tu di Giant , akak  tak jumpa fresh/dried bay leaves , jadi akak pakai dried thyme leaves - ni yang segar pun ielek - tadak , tak de fresh pun tak pe , senang-senang nanti kita tanam sendirik
cincang / hiris / potong / mayang  sesuka hati , stem + kepala cendawan tu semua masuk sekali , kalau rasa pagi tak sempat buat kerja ni , malam boleh buat dan masukkan dalam plastik dan mampatkan udara dia dan simpan dalam freezer , tapi kalau dah bangun pukul 4.30pagi , apa kes pulak tak sempat lah yea ..
dan sedikit tepung gandum , ada juga guna tepung jagung , akak gunakan tepung gandum je , kalau ada balen-belen dari buat lempeng tu pun boleh boh kann . ada yang gunakan  tepung jagung sebab dia lebih kanji sikit , nanti lebih likat , terpulang ikut suka hati. ..


akak terlupa cakap hiriskan sekali bawang merah dan cincang-cincang kan bawang putih sekali , tu untuk bahan menumis ,
pepagi buta lesung batu akak dah berdentang dentum kiranya melumatkan lada hitam , di luar ada yang dijual dalam botol "ground black pepper" , kalau nak mudah boleh beli , tapi dalam umah akak ni , semuanya pesen "ko-kena-buat-sendrik" .. sebab pakai pun tak banyak dan tak selalu lada hitam ni , jadi , yang ada ni pun tah dari zaman bila lah hah ..
sukatan untuk 1 batch ( 4 orang makan ) ialah satu litre chicken stock , jadi dalam 2 ketul kuib ayam + 1 litre air dan didihkan atas dapur , atau dalam 3 sudu makan stok pekat ayam dalam botol , sebab akak buat untuk makan 10-12 orang makan , akak lebihkan dan 2 litre air + 6 sudu pekat (4 kuib ayam) stok ayam .. better kurang dari lebih , kang masin sup ni hah !!
kecanggihan dapur dan jenis jenama  periuk tu tak penting , yang penting ada dapur dan periuk nak di guna pakai ! hahaha... suka lah akak buat-buat ayat makan-diri  macam tuh ! ..
moh lah kita menumis ..bismillah !! ( baca bismillah ni sebenornya dari awal nak keroje yea , akak ni tulis ikut shortcut je ) 
dah boleh lah menumis , cairkan mentega ( mentega akak ni belen dari buat kuih raya tahun sudah - tak xpired lagi ..dan tak berkulat !! ) - kena ingat selalu motto kita  " Yang Bajet Juga Sedap "

dah elok bergenang cair ,  masukkan bawang merah dan bawah putih , tumislah hingga layu yang tak hangus ,
rumah akak pesen pakai dapur mawar yang sumbu api dia nala menyala-nyala , jadi api perlu perlahan dan kacau lah ala-merry-go-round ..

sementara menumis ni , jom kita lihat apa jiran periuk dapur  sebelah kita tengah buat pada waktu yang sama!

ini lah perenggan tengah Cik Ju aka Kak Ju mu .. pot luck ini untuk opis dia lah kan , namun totap-lah akak ko ni di hereeet sama ..
seriously akak tak nampak apa-apa pun selain dari papan dan gelang emas dia ! ..hehe
dan di bawah adalah resepi dia ,
mari lah jengah di kuali sebelah ! dia atas : sebelum , di bawah : sesudah !
bab makan punya hal ,
ayuh kita kembali ke periuk kita , 
 dah agak layu dan sedap bau tumisan bawang tu , boleh lah masukkan cendawan tu , tumis ,tumis ,tumis sampai air pada cendawan tu surut .

sebab tu lah akak tak basuh dengan ayaq paip tadi , sebab nak cepatkan process menumis cendawan ni , lagipun cendawan yang akak dapat tu bersih dari pasir , tak taulah dia semai kat mana , semai dalam esbok agaknya .. kalau dapat jenis yang berpasir , maka WAJIB hukumnya di basuh bersih , nanti berderap-derup bunyi pasir .. di nasihatkan bersih dengan air perlahan dan tos kering-kering baru di hiris , nanti masa menumis cepat sejat air dia .. ada yang cincang halus, ada yang potong dadu kecik kecik dan ada yang masuk dalam blender , pi blender kasar dulu . ikut mana suka, lepas tu baru masuk dalam tumisan ni ,

sini akak ada 2 option , kalau nak yang lumat kasar , kita blender kendian , atau tak nak pun tak apa , sebab ada yang suka makan dengan cendawan dia beso-beso ... prinsip ikut tekak masing-masing !

lepas tu masukkan tepung gandum , konsep "masukkan" untuk akak ialah , " campakkan" tepung gandum .gedebass gedebuss ..
pelan kan api , idak nanti , ada tepung berkerak di lantai periuk , pastikan semua cendawan tu dah bersalut dengan tepung , go-head gostan , go-head gostan kan lah senduk itu ..
dan tuangkan stok ayam yang panas mendidih didih tadi tu , dan kuatkan sikit api , simmer for abt 6-7 minutes sambik kacau-kacau sekali sekala .. di sebabkan stok ayam tu memang panas , jadi cepat bebenorlah dia mendidih ni hah .. tutup kan api dan angkat periuk ni dari dapur , sejukkan sekejap .. boleh lah clearkan apa yang patut di singki tu hah sementara menunggu .. masa ni azan subuh dah berkumandang dah ..
dah agak reda panas , masukkan dalam blender , dan blend lah sup ini , suka hati nak halus atau chunky . kalau tak nak pun tak apa ,
ni lah rupa dah siap di blender-kan , sementara tu , bilas balik periuk tu dan tenggekan atas dapur  semula ,dan masukkan semula sup ini
masukkan thyme , method tak penting , nak cekut atau nak renjis , akak main kaup  je ..
masukkan sedikit ( sikit je tau !! stok ayam dah masin ! ) dan lada hitam di di thombok thombok awal tadi ..
masukkan krim  ( akak guna 250ml - dalam sekotak  - kalau buat untuk 2-4 orang , dalam setengah kotak , kalau pakai cream tepu dalam 2 camca besor je ) , lagi banyak lagi sedap dan lagi besar harapan jarum penimbang berat badan mencacak-cacak naik ..
tunggu hingga mendidih sekejap , gaul-gaul , kacau-kacau , sendukkan dalam semangkuk penuh untuk tujuan merasa ... kalau bertambah lagi senduk , kira ok lah tu .. dah siap !! .. garlic bread dia ada , tapi tu entri lain .

masa akak tercari-cari krim ni , ada ternampak beberapa jenis yang ada area cold area , dan akak pilih ni sebab harga dia murah sikit dan yang penting " ha lam alif lam " , cik senah ..

ok Deq Ros , semoga sukses ya !! kalau buat , ingat-ingat lah untuk simpankan untuk akak dalam semangkuk tingkat tuh .. kalau tak faham , pi tanya Kak Ju kamu tu , sebab dia lah satu-satu nya saksi bernyawa yang ada pada waktu kejadian sup ini di kerjakan ..

No comments: